BLAGDANSKA AKCIJA - Za sve narudžbe iznad 150kn BESPLATNA dostava + Keindl Sport bidon GRATIS do 31.12.!

Blog

E-bicikli: pitanja i odgovori

Datum objave: 02. 02. 2017.

Svakodnevni razgovori sa našim kupcima koji se zanimaju za e-bicikle pokazali su da postoji nekoliko tema i pitanja koja traže što preciznija objašnjenja. Potrudili smo se te teme rasvijetliti kako bi svi oni koje takvi bicikli zanimaju lakše uvidjeli smisao, ciljeve, prednosti i svestranost bicikla koji uz snagu vaših mišića dodaje i snagu svojih, električnih mišića.

1.Koliko kilometara izdrži jedno punjenje baterije?

Odgovor zavisi od nekoliko faktora, uglavnom:

  • O stanju – starosti i načinu mirovanja – uglavnom baterije a manje bicikla;
  • O opterećenju bicikla profilom puta kojim se vozimo;
  • O težini vozača i prtljage na biciklu;

Standardna baterija kapaciteta 400Wh će na našim biciklima prosječno teškog vozača sa srednjim stupnjem asistencije (Tour ili Sport) imati energije za vožnju od 80 do 100 kilometara. Okvirne izračune o mogućnostima vožnje uz jedno punjenje pogledajte ovdje.

Ovo je brojka koja može jako varirati jer nije dobivena egzaktnim mjerenjima: analogija sa uloženom energijom u prijevoz na običnom biciklu biti će ilustrativna za usporedbu. Ali, gradski korisnici svakako mogu računati na najmanje 40 kilometara sa jednim punjenjem zdrave baterije.  Treba znati da Bosch upravljački sklop dodaje vašoj snazi između 50 i 300% od vaše snage, pa to znači da će o tom omjeru trajati i asistencija, tj, baterijska snaga.

               VAŽNO: tokom perioda nekorištenja bicikla bateriju treba skinuti sa bicikla dok je ispražnjena cca 50% i smjestiti je u suhi i grijani prostor (sobna temperatura). Obzirom da baterija ima svoj kontrolni sklop, ako je odložite punu, sklop će je pokušati prazniti.

             Zatim, zimske vožnje će biti 10-20% skraćene zbog niske temperature, a kretanje na usponima (taj termin počinje na nagibima iznad 5%) utjecati će također na količinu pređenih kilometara prije punjenja.

Pritisak u gumama također je važan za trajanje baterije. Povećano trenje u vožnji na premekanim gumama povećavaju potrebu za energijom za kretanje.

2.Kako dugo se puni baterija?

Zdrava baterija se puni do 3 sata, s tim da je važno znati da ove baterije nemaju memory efect, što znači da prethodna razina napunjenosti ne utječe na njezin kapacitet. U praksi to znači da je možete puniti bila kada i bilo kako dugo, ali ne duže od 3 sata. Znači, svejedno je je li to 3 x 1 sat, 6 x pola sata ili 3 sata  u komadu. To je jako važno jer omogućuje dopunjavanja tokom zaustavljanja na nekom mjestima, pa se prividno može putovati bez gubitka vremena određenog za punjenje baterije.

VAŽNO: ako tokom ljeta bude izložena suncu, baterija će se ugrijati, a kontrolni elektronički sklop neće prepoznati samo vanjski utjecaj. Da spriječi štetu koju vidi kao znak naglog i prebrzog pražnjenja, smanjiti će isporučivanje struje kako bi snizio temperaturu. Zato bateriju treba termički stabilizirati i zaštititi od vanjskog pregrijavanja (zamotati majicu, zakriti je alu- folijom, uglavnom spriječiti direktno zagrijavanje...) .

3. Bicikl je težak. Zašto su tako teški?

Bicikli su teži od običnih iz više razloga: njihova težina povećana je zbog težine baterije i motora prvenstveno. Drugi razlog je izrada okvira od cijevi debljih stjenki što je potrebno kako bi se održala funkcija većeg opterećenja – zbog elektro komponenti – ali i zbog znatno olakšanog transporta većih tereta. Zapravo, ako se slažemo da solidan (dakle ne high tech) city bike ima cca 14-15 kg, onda e-bicikli sa istom ili u pravilu boljom opremom nisu teški. (motor ima cca 3,5 kg, baterija još toliko...ostalo još 1 kg...)

4.  Kako se vozi ako ostane bez struje? Je li puno teže od običnog bicikla?

Motor koji nije u pogonu ne pruža nikakav otpor u tom stanju. Zbunjujuće mali prednji lančanik može biti takav jer se vrti brže od pedala zato što ima zupčasti prijenos unutar kućišta motora. Kao što pomoću kolutura čovjek može lako podići teret nekoliko puta veći od onog kojeg bi podizao bez prijenosa – samo potežući ga silom ruku. Zato se e-bike bez asistencije vozi isto kao obični bicikl.            

5.  Može li se iznenada zagasiti ako ispraznim bateriju?

Brigu oko obavještavanja o stanju baterije vodi putni kompjuter. Princip signaliziranja kapaciteta baterije različit je od modela do modela kompjutera. Npr. Nyon će vas upozoriti – nakon unosa planirane staze – da ste dosegli točku s koje biste se morali vratiti – bez obzira na profil koji vas čeka na povratku, on putem GPS-a zna čekaju li vas brda ili ravnica pa prema tome signalizira točku za povratak.

6.  Kolika je trajnost baterije?

Životni vijek baterije na našim biciklima definiran je brojem punjenja, ne u fizičkom smislu (ne broj uključivanja punjača), nego ovako: vrijeme punjenja je 3 sata za punjenje  od 0% do 100%. Broj  punjenja je veličina s kojom se služimo u komuniciranju iako on zapravo znači da baterija zadržava kapacitet uz naznaku spuštanja krivulje kapaciteta nakon 3 x 1000 sati punjenja. To znači ono što piše na testovima: 1000 punjenja. Ta količina punjenja dovoljan je za prosječnih 50.000 ili nešto više prijeđenih kilometara, za AM i MTB bicikle manje.

Naše iskustvo nam govori da još nismo sreli korisnika e-bicikala sa Bosch sustavom koji je iz bilo kojeg razloga trebao mjenjati bateriju.

7.  Kako i gdje se servisira za slučaj kvara?

Svi e-bicikli kupljeni kod nas imaju osiguran servis i održavanje u našim servisima. To se odnosi u na nabavljanje novih baterija, kada i AKO bude potrebno.

8.  Ako ga kupim, ideja o fitnessu na biciklu propada.

Ne, baš suprotno! E-bicikl ćete koristiti uz snagu mišića, a otvoriti će vam nove mogućnosti koje običnim biciklom nisu dostupne. Odlazak na cjelodnevne izlete, cruising gradskom okolicom ili npr. odlazak biciklom na Sljeme koje je do sada bilo pravi fiskulturni pothvat.

9.  Kako aktiviram motor? Ne vidim neki gumbić za to ...niti za isključivanje...

Čim uključite sustav pritiskom na gumbić na putnom računalu, bicikl je spreman na asistenciju. Motor ne palite niti ga gasite, potrebno je samo okrenuti pedale i on dodaje svoju snagu koja je potpuno ista vašoj, sve dok ne dosegnete – ako želite – brzinu od 25 km/h. To je jedini način, osim u modu pješačenja, kada gurajući bicikl uz sebe pritiskom na označeni gumbić bicikl krene brzinom hoda čovjeka. Ako se nađete u pješačkoj zoni, pred stepeništem ili nekim nezgodnim usponom gdje biste sišli s bicikla, koristite tu mogućnost. Prestankom okretanja pedala motor se gasi, i to je način upravljanja dodatnom snagom iz motora. Motor će se isključiti i kada dosegnete brzinu od 25km/h iako okrećete pedale. Ako vaša brzina padne ispod te granice, uključiti će se ponovo. Dakle, ne možete dobiti zamjensku snagu za pogon, pedelec sustav bez okretanja pedala pretvara vaš bicikl u običan bicikl.

10.  Može li se baterija puniti u vožnji, okretanjem pedala?

Taj postupak je izbačen iz upotrebe jer je otežavao pedaliranje uz premali i nepredvidiv efekt punjenja. Naime, dizajneri bicikla ne mogu računati na vaš pristanak da pedalirate teže ne znajući pri tome hoćete li to raditi dovoljno da sustav ima dovoljno energije. Bosch baterije pune se brzo i taj postupak pruža stabilnost sustavu da obavlja ono što od njega očekujete.

11.  Koliko je brz?

Naši bicikli imaju pogone koji su limitirani da asistiraju do brzine od 25km/h. To je više stvar prometne sigurnosti i zakonske regulative nego tehničkih mogućnosti. Inače, bicikl normalno funkcionira i pri većim brzinama, ali bez motorne asistencije.

12.  Vidio sam bicikle sa motorom od 500 i 750 W. Zašto ih vi nemate?

Europska zajednica donijela je zakone po kojima su motori snage do 250 W dopušteni na biciklima koji prolaze ateste i ne podliježu povećanim porezima. S druge strane, imamo u ponudi isti motor na All mountain modelima s kojima možete doslovno što god poželite: nema prestrmih staza ili terena na kojima biste osjetili da im treba jači motor. Stvar je čiste elektrotehnike, jači motori su i veći potrošači, pa su bicikli preteški jer su motori i baterije veće i teže, a to onda opet otvara pitanje okvira, vilica, kotača...

13.  Kakva je razlika između 400Wh i 500Wh baterije?

Oznaka Wh (vat-sati) označuje kapacitet. Razlika u kapacitetu od 20% između te dvije baterije znači da će baterija – uz isti način korištenja – trajati 20% duže. Motor neće dobivati drugačiju (jaču struju ili viši napon), naprosto će dulje raditi. Treba znati da su baterije međusobno izmjenjive, dakle, možete ih koristiti naizmjenično ili trajno jednu zamijeniti drugom, motor ima sklop za prepoznavanje kapaciteta, pa će indikatori napunjenosti pokazivati ispravne podatke.

14.  Kakva je razlika između centralnih motora i onih u glavčinama?

Motori u glavčinama pokazali su probleme u vožnji, pa je centralni motor standard prema mjerilima stabilnosti i sigurnosti. Kod motora u glavčinama se radi o utjecaju na dinamičku ravnotežu, pa pri promjenama pravca i brzine znatno utječe na vozne osobine. Takvi se kotači pri vrtnji počinju ponašati kao žiroskopi, tj., diskovi čija inercija ne dozvoljava – u praksi otežava – promjenu pravca. Drugi razlog izbacivanja iz klase ozbiljnih e-bicikala je brzina rotacije, tj., nemogućnost povećanja obrtnog momenta korištenjem prijenosa za čije elemente (zupčanike) u glavčini prihvatljive veličine nema mjesta.

Također, važan razlog je utjecaj na smanjenje efikasnosti kočenja zbog višestruko povećane mase i inercije kotača koji u sebi ima motor.

Dodatni razlog za korištenje centralnih motora je utjecaj na težište bicikla. Oni su niže smješteni pa njihova masa ne utječe na ponašanje bicikla. Dapače, oni su u većini bicikala smješteni ispod točke težišta bicikla, pa dodatno daju osjećaj stabilnosti u vožnji.

15.  Zašto e-bicikli imaju različita putna računala? Koje od njih je najbolje?

Bosch koristi tri platforme za praćenje rada sustava i dodatne funkcije koje vi kao vozač koristite.

A) Model Intuvia dizajniran je – sukladno imenu – intuitivno, tj,. tako da pruža sve podatke potpunom logikom izravnog shvaćanja, ne trebate uputstva ili period navikavanja. Odvojeni gumbići omogućuju uvid u potrebne podatke o stanju baterije, prijeđenom putu, brzini, trajanju vožnje i – što je važno – o izboru načina rada motora. Također, potreba za servisom i kontrolom biti će naznačena simbolom na zaslonu, a sve skupa vidljivo na suncu zbog visokog kontrasta i antirefleksnog sloja na zaslonu, a noću uz pozadinsko osvjetljenje.

B) Model Nyon razvijen je kao ambiciozna zamjena za bilo kakvu drugu varijantu računala. Nadogradnja koja je osnova različitosti od Intuvie je GPS funkcija. Ona omogućuje lociranje bicikla u prostoru, što opet otvara pregršt informacija dobivenih iz pozicije u prostoru (GPS), mjerenja vremena, brzine putem GPS-a i stanja razine napunjenosti baterije. Tehnološki olakšano slanje svih tako generiranih podataka omogućeno je putem bluetootha, pa je vaš mobitel poveziv sa Nyonom kako biste znali zove li vas tko ili ste dobili neku poruku, mail ...

Uglavnom se koristi na All mountain i putnim biciklima, znači u prilikama kada je precizno snalaženje u prostoru i vremenu izuzetno važno, kao i arhiviranje podaka o odvoženim rutama.

C) Model Purion je najnovija generacija Bosch putnih računala. Ergonomski još lakše operabilan od Intuvie, u osnovi ima isti set podataka o biciklu i vožnji kao Intuvia. Dođe li do bilo kakvog problema, ili kontrolnog pregleda i servisa, serviser će svoje računalo priključiti sa micro USB kablom , i dobiti kompletan uvid u tehničko stanje sustava.

 

Newsletter

Prijavite se na naš Newsletter i saznajte prije ostalih sve o ekskluzivnim ponudama, sniženjima i novostima u našoj ponudi.