Korisno, zdravo, udobno i – nevidljivo!
Kada govorimo o korisnosti biciklističkih hlača, zapravo govorimo o udobnosti i efikasnom iskorištenju snage uložene u tu vožnju. Udobnost je složena kategorija koja se načelno suprotstavlja efikasnosti ...
Razvoj i proizvodnja uloška u biciklističkim hlačama je kompleksan i vrlo stručan posao kojim se mora objediniti velik broj zahtjeva.
U Hrvatskoj je nošenje biciklističke odjeće još uvijek, a hlača posebno, svojevrsni tabu. Zašto to tako ne bi smjelo biti, i koliko je važno nositi tokom vožnje dobro odabranu odjeću vidjeti ćemo sada.
Kada govorimo o korisnosti biciklističkih hlača, zapravo govorimo o udobnosti i efikasnom iskorištenju snage uložene u tu vožnju. Udobnost je složena kategorija koja se načelno suprotstavlja efikasnosti, iako je u slučaju hlača, odnosno, uloška s njome u suglasju. U eri u kojoj je biciklizam bio razdvojen na natjecateljski i prijevozni, uložak u hlačama koristili su samo natjecatelji a izrađivao se od jelenje kože. Danas, kada je biciklizam razveden u natjecateljski, amaterski i profesionalni, rekreativno bicikliranje i turing- putovanja na biciklu, hlače dizajnirane za vožnju imaju znatno veću ulogu u životima velikog broja ljudi.
Odgovor na takvo povećanje potražnje za hlačama sa uloškom bilo je moguće pronaći uz pomoć tehnologije i medicine, tj. biomehanike koja je dala podatke o tjelesnim potrebama za olakšanjem sjedenja na sjedalu u uvjetima koje proizvođači ne mogu kontrolirati: individualne izmjere biciklista (težina, visina, oblik i razmak sjednih kostiju, prag boli), anatomska razlike po spolu i vrsti bicikla i stila vožnje, vremenski uvjeti, tip terena koji uvjetuje vibracije i mnogi drugi.
Stoga su proizvođači konzultirali opsežne baze podataka o nabrojenim veličinama, a od tehnoloških tvrtki tražili razvoj materijala koji će zadovoljiti zahtjevima za izradu uloška koji će biti udoban, maksimalno smanjiti trenje kože u vožnji, optimizirati regulaciju vlažnosti kože, olakšati pritisak tijela na sjedne kosti kao i umanjiti utjecaj vibracija izazvan neravninama na cesti ili izvan nje.
Ispitivanja su pokazala da postoji podudarnost u subjektivnom doživljaju udobnosti i laboratorijski mjerljivih veličina svih faktora od kojih je udobnost sačinjena.
Kako se veličine vezane uz osobu - biciklista gotovo ili vrlo teško i sporo mjenjaju, isto kao i vanjski uvjeti vožnje, ostaje nam da prilagodimo uložak u hlačama. Odabir hlača stoga bi najčešće trebao biti određen odabirom uloška. To je najvažnija ploha dodira vozača i bicikla i kao takva određuje u mnogo stvari doživljaj u vožnji kao i onaj poslije nje.
Vozačeva visina i spol su faktori koji određuju razmak kostiju na kojima vozač sjedi, a to je podatak koji je osnova za izbor hlača (uloška), ali i sjedala na biciklu. Kao što su ženska sjedala šira od muških, tako i hlače za žene imaju širi uložak. Razmak sjednih kostiju je različit i individualan, ali razlika u dimenzijama po spolu govori da je razmak kod žena veći za 16,7%.
Zbog nagnutosti tijela prema naprijed tokom vožnje, sjedne kosti nisu jedine koje nose teret tijela, tu je još i pubična kost koja je, opet, različita kod žena i muškaraca. Žene imaju lučni a muškarci izduženi oblik pubične kosti pa zapravo sjedimo na tri točke (dvije sjedne i pubična kost). Zbog odstupanja u prosjecima oblika i veličine tih kostiju, približno 5% biciklista će imati problema pri nabavci hlača sa uloškom.
Pri izboru materijala za izradu uloška, proizvođači vode brigu o mehaničkim svojstvima uloška: elastičnosti, sposobnosti upijanja vibracija, otpornosti na kompresiju zbog težine vozača, svojstvo apsorpcije tjelesnih tekućina, prozračnost i mogućnost dugotrajnog održavanja. Stoga su razvijeni višeslojni materijali koji zadovoljavaju nabrojene fizikalne uvjete uz antibakterijska svojstva i sposobnost odvođenja vlage na vanjsku površinu hlača.
Važno je znati da je količina pritiska na sjedalo obrnuto proporcionalna ugodi vožnje. Neugoda koja se javlja uslijed velikog, neujednačenog ili dugotrajnog pritiska u dodirnom području hlača i sjedala posljedica je više mogućih pogrešaka: lošeg sjedala, loše pozicije biciklista, ali uvijek je pojačana sa loše izabranom odjećom koju biciklist nosi. Kod dugotrajnih vožnji stanje može prerasti u dramatičnu nelagodu pa čak i tjelesna oštećenja. Donja slika pokazuje raspored pritiska na sjedalo pri potisku desne noge na pedalu. Razlika u količini pritiska između područja najvećeg – označeno crnom bojom – i najmanjeg u plavoj je 600%.
Odgovor na pitanje:”Kakav uložak je za mene najbolji?” – danas zahtjeva listu potpitanja o kojima govori ovaj tekst. Današnja ponuda je tako opsežna da može zadovoljiti svaki individualni popis zahtjeva. Zahtjevi vozača na cesti su drugačiji od onih na brdskim terenima, teži ljudi traže različito od laganih, žene od muškaraca,…, i proizvođači imaju odgovor za svakog ponaosob. Ponuda hlača danas poštuje diskreciju koju traži određeni broj biciklista pa je moguće nositi donje rublje sa uloškom dok su “vanjske” hlače izbor vozača. Također je Mtb kultura izborila pravo na svoj design sasvim drugačiji od tipično tradicionalno – biciklističkog, prepoznatljivog na prvi pogled.
Izbor stila i izgleda je na vama, ali ako je najvažniji dio – uložak -dobro odabran, u svakome ćete uživati neusporedivo više nego bez njega!