BLAGDANSKA AKCIJA - Za sve narudžbe iznad 150kn BESPLATNA dostava + Keindl Sport bidon GRATIS do 31.12.!

Blog

Pedelec – mišići na baterije!

Datum objave: 23. 09. 2015.

Naglo širenje pedelec modela podijelilo je ljubitelje bicikla. Jedni su zgroženi jer smatraju da takav bicikl kompromitira njihovo sportsko viteštvo, dok drugi usred ljetnog jutra silaze s pedeleca i uz smješak provjeravaju kako im stoji kravata, jer na posao trebaju doći svježi i uredni.

Jedna od prijelomnih točaka u povijesti bicikla svakako je dovođenje vanjskog izvora snage za pokretanje pedala uz snagu mišića. Ideja je već približno 100 godina stara jer je davne 1912. u Bristolu tvornica Douglas napravila moped, odnosno, motocikl sa dodatnim pogonom putem pedala i lančanika. Takav princip kombiniranog pogona završio je svoju povijest prije otprilike tridesetak godina kada su mopedi iščezli sa ulica.

Novo stoljeće donijelo je i nove poglede na mobilnost kroz potrebu za održanjem okruženja u kojem će živi svijet opstajati i napredovati. Fosilna goriva dobila su zamjenu u vidu električnih pogona koje je znanost i primjenjena tehnologija dotjerala za svakodnevnu upotrebu. Prepreke na tom putu ekološki prihvatljivih vozila su brojne, ali i najlakše premostive baš u dijelu osobnog prijevoza na kratke udaljenosti, čemu uglavnom bicikl i služi. Slijedeći taj otvoreni kanal razvoja, krajem XX stoljeća (1992.) u Švicarskoj je tvornica “ Velocity” tržištu ponudila bicikl Dolphyn, koji je imao princip pogona koji se održao do danas. Paralelno  je Yamaha razvijala (tada) novu izvedbu elektrifikacije pogona bicikla, na ideji centralnog motora koja je danas našla potvrdu najuspješnijeg e-pogona u izvedbi njemačkog Boscha.

Radikalna novost u modelima Dolphyn i Yamaha PAS (Power Assist System) u odnosu na moped bila je u načinu aktivacije i korištenja motornog pogona, a to je obavezno kombiniranje snage mišića i snage elektro-motora putem kontrolnog sklopa na biciklu. Tako je rođen Pedelec (pedal electric cycle) sustav koji je priznat kao održiv pa stoga i reguliran zakonima o prometu EU i mnogih drugih zemalja.

Tehnički gledano, Pedelec sustav je znatno složeniji od suštog dodavanja motora na bicikl. Ideja Pedeleca je pomoć u vožnji bicikla, a suprotno njoj ideja elektrificiranog bicikla je zamjena snage vozača sa snagom motora. Cilj pedelec sustava je omogućiti prodor bicikla u osobni prijevoz i za one ljude koji su iz nekog razloga izgubili – ili je nikad nisu imali (tjelesni nedostaci, kronične bolesti itd.) -  sposobnost korištenja bicikla na dnevnoj bazi ili za poticanje i poboljšanje njihovog zdravlja i kondicije. Uz njih, ciljna grupa kupaca je ogromna jer je načinom upotrebe pedelec pridobio i one bicikliste koji sada mogu prelaziti znatno veće udaljenosti kao i one koji to žele obaviti u kraćem vremenu a pri tome su u mogućnosti poštivati dress-code koji je sve prisutniji na mnogim radnim mjestima. Da je taj cilj opravdano postavljen govori i podatak o prodaji električnih bicikala: prije četiri godine na Europskom tržištu je prodano 1,24 milijuna komada, a ove godine prognoze se vrte oko 5 milijuna komada, ogromnom većinom upravo Pedelec sustava. Tržište Europe je drugo po broju prodanih e-bicikala, na prvom mjestu je Kina koja je i prva u proizvodnji, uz skok proizvedenih komada u periodu od 1998. do 2011. tokom kojeg je povećala proizvodnju sa 58.000 na 33 milijuna komada!

Pedelec bicikli su se tokom svog kratkog života eksponencijalno razvijali: težina elektro sklopa se drastično smanjila, najviše zbog tehnološkog napretka u proizvodnji baterija, pa su baterije postale manjih gabarita i znatno većih kapaciteta. Tehničko čudo 1993. godine, Yamahin model PAS imao je sa punom olovnom baterijom opseg kretanja od dvadesetak kilometara. Već 2003. Yamaha  je upotrijebila nickel-metal-hidridnu bateriju, spustila cijenu bicikla na trećinu PAS modela i povećala domet za 50%.

Dominantan nekoliko godina, motor u glavčini kotača, bilo prednjoj ili stražnjoj danas se nalazi samo na pedelec modelima niže kvalitete jer je povezan sa ozbiljnim neugodnim utjecajem na vozne osobine bicikla. To je kao problem davno prepoznala i Yamaha kada je od samih početaka inzistirala na razvoju centralnog motora.

Kada je uz naglu ekspanziju serijske proizvodnje postalo jasno da je pedelec postao način osobne mobilnosti a ne prolazni trend, u razvoj sustava se uključila i njemačka industrija. Vodeću ulogu preuzima Bosch koji ima preko 120 godina iskustva u proizvodnji i primjeni elektro motora. Početna istaživanja krenula su 2009. godine, godinu kasnije na Eurobike sajmu je prikazan prototipni pedelec sa Bosch pogonskim sklopom, a još jednu kasnije Bosch je uhodao serijsku proizvodnju. Od tada Bosch kontinuirano unapređuje svoj pogon, a proizvodnju bazira na suradnji sa pedesetak ključnih proizvođača bicikala na svijetu.

Prodor njihovog sustava je u poslovičnoj njemačkoj preciznosti, solidnosti i naprednom inžereingu, a uz kontrole tokom proizvodnje pogoni se isporučuju bez grešaka ili manjkavosti.

Visoku tehnologiju kojom Bosch proizvodi sustave vjetroelektrana i nebrojeno mnogo drugih elektro proizvoda prilagodio je prenijevši na bicikliklističke pogone standard kvalitete. Ono što je nama interesantno je primjena tih standarda na komponente za pedelec modele bicikala.

 Tako Bosch motor ima prilagodni prijenos unutar kućišta motora, pa je vanjski pogonski lančanik mali, a sve zbog dugotrajnosti sustava i mogućnosti da vanjski djelovi pogona budu što manji i lakše se dali “zapakirati” u obloge koje štite odjeću biciklista od dodira sa mehanikom, a lanac i lančanik od kiše ili prljavštine sa puteva. Interni prijenos ima omjer 1:2,5 (jedan okret pedalama okrene lančanik 2,5 puta) pa nema potrebe za dodatnim lančanicima zbog potreba povećanja prijenosnih omjera.

Osjetljivo pitanje količine i momenta dodatnog motornog pogona je riješeno očitavanjem tri parametra tokom pedaliranja: broja okretaja pedala, snage potiska na pedale kao i brzine kretanja. Senzori mjere te veličine kontinuirano učestalošću od otprilike 1000 puta u sekundi kako bi doziranje snage motora bilo izvedeno u glatkim krivuljama prilagođenim ljudskoj dinamici.

Motor vodi računa i o optimizaciji potrošnje lanca i lančanika na motoru isto kao i na stražnjem kotaču putem detektora prijenosa, pa u trenutku promjene brzine stražnjim mjenjačem umanjuje obrtni moment kako bi se lanac premjestio na izabrani lančanik uz smanjenu napetost.

Baterija nove generacije za Bosch motore je najlakša lithium ion baterija u klasi kapaciteta 400 Wh i teška je 2,6 kg. Opremljena je vodonepropusnim kućištem koje na sebi ima bravicu za osiguranje na podnožju koje se montira na okvir. Indikator kapaciteta ima pet LED svjetala koje daju informaciju o napunjenosti. Možda najvažniji podatak za budućeg vlasnika je da Bosch jamči period upotrebe mjeren brojem punjenja, a to izraženo na taj način znači da se ona može napuniti najmanje 500 puta. Lako se može uvidjeti da je njen predviđeni vijek trajanja približno između 25.000 i 40.000 kilometara u okolnostima prosječnih klimatskih uvjeta i pravilnog rukovanja. Međutim, kako proizvođač nema uvid u rukovanje baterijom, druga formulacija jamstvenih rokova govori o dvije godine korištenja pod jamstvom.

Dio opreme kojim upravljamo motorom (onoliko koliko nam principi pedelec pogona dozvoljavaju!) nalazi se na volanu bicikla u vidu LCD zaslona i odvojenih prekidača. Kontrola motora dopušta da izaberete jednu od pet razina dodavanja snage, i to četiri za pedaliranje, dok je peta razina za guranje bicikla (pješačke zone, stepenice, rampe za osobe sa posebnim potrebama i sl.) ili vožnju brzinom do 5km/h i to bez okretanja pedala. Uz to, na zaslonu je vidljiv set podataka koji se obično dobivaju putem očitanja sa ciklokompjutera, kao što su brzina vožnje, pređeni put, prosječna brzina i  sl. Zaslon ima pozadinsko osvjetljenje pa su svi podaci vidljvi bez obzira na doba dana, a dok je bicikl na parkingu možete ga jednostavno skinuti i spremiti u džep.

Ako zaboravite napuniti bateriju a vozite se uz jedan upaljen LED indikator kapaciteta, morati ćete u nekom trenutku dalje “na žgance”. Pedelec sa Bosch motorom se bez dodatnog pogona vozi kao običan bicikl, pedaliranje ima potpuno isti efekt, a obzirom na smještaj motora i baterije u težištu bicikla ili čak ispod točke težišta, to ne utječe na vozne osobine. Upravo to je još jedna velika prednost Bosch motora: uz njega kotači ostaju lagani jer nisu dio sustava, pa je pedaliranje bez pomoći motora isto kao kod bicikla bez motora.

Još jedan važan detalj: kako Bosch motori ne mogu biti naknadno ugrađivani na bicikle stoga što imaju ugradno mjesto predviđeno izvedbom okvira, a bicikl može doživljavati promjene koje utječu na senzorsko mjerenje, Bosch je predvidio mogućnost adaptacije softvera putem servisnog USB ulaza na motoru. Dakle, ako jednom, npr., umjesto 400Wh nabavite bateriju kapaciteta 500Wh, “obavijestiti” ćete o tome svoj motor brzo i jednostavno.

Newsletter

Prijavite se na naš Newsletter i saznajte prije ostalih sve o ekskluzivnim ponudama, sniženjima i novostima u našoj ponudi.