BLAGDANSKA AKCIJA - Za sve narudžbe iznad 150kn BESPLATNA dostava + Keindl Sport bidon GRATIS do 31.12.!

Blog

Plus za 27,5+

Datum objave: 28. 09. 2015.

Kada se prije tridesetak godina brdski bicikl pojavio na svjetskom tržištu i odmah postavio nova mjerila u industriji, pomaci u razvoju neko vrijeme nisu bili revolucionarni. Međutim, ekspanzija je bila tako silovita, trajna i opširna da se moralo odgovoriti na sve više zahtjeva.

Brdski bicikli doživjeli su mnoštvo napredaka kroz veće ili manje izmjene prvotne konfiguracije; tako pamtimo prve suspenzije, povećanje broja brzina i unapređenja u ergonomiji i tehnici mjenjača, revolucionarni V-brake povećao mu je upotrebljivost, napredak u primjeni tehnologije karbona olakšao ga je i dao mu znatno povoljnije vozne osobine, a full suspension modeli otvorili nove horizonte. Teško bismo samo nabrojali sve izmjene na bolje, ali neke od novosti nisu unapređivale osnovnu ideju nego su značile korjenske promjene koje su zapravo izmjenile brdske bicikle u mjeri u kojoj te nove bicikle možemo nazvati i potpuno drugačijima.

Jedna od takvih izmjena „identiteta“ je i izmjena veličine kotača, pa je 29-ka bitan pomak u genezi, a nastavak sa istim efektom je i pojava dimenzije 27,5. Gotovo potpuno izostavljanje početne dimenzije kotača 26" leži u sekularnom rastu, o čemu smo već pisali, a poklopilo se sa poboljšanjima voznih osobina bicikala sa većim kotačima.

Danas svjedočimo o modifikaciji kotača 27,5“ , to jest upotrebi guma znatno širih profila od uobičajenih za mtb u dosadašnjim konfiguracijama, a ta modifikacija ima najmanje dva čvrsta uporišta. Oba su koliko tehnički toliko i ergonomski uvjetovana: radi se o prednosti manjeg kotača pri konstrukciji bicikla, koji manjom dimenzijom ( u odnosu na 29“) ostavlja veće mogućnosti za razvoj okvira, a drugi je bolja kontrola brzine i terena, pogotovo u zavojima i pri kočenjima zbog guma koje imaju veći kontakt sa podlogom pa samim tim i bolje prijanjanje.

Novi standard zove se 27,5“+ ili 650+ zavisno od toga pripada li proizvođač imperijalnom ili metričkom sustavu mjera. Oznaka plus u pravilu označava širinu guma veću od 2,5“, što u praksi znači da su gume široke oko 3“ odnosno od 71 do 76 milimetara. Kako bi se u potpunosti iskoristio potencijal velikih guma, one se kombiniraju sa širim obručima koji su sa standardnih 25mm prošireni na 40 mm, što naravno, varira kod različitih proizvođača ili modela bicikala. Ideja povećanja sposobnosti kontrole u zavojima i pri velikim brzinama tako je ostvarena i na teškim terenima, u blatu ili sipkim zemljanim podlogama, a korjenje ili kamene prepreke ispod njih su znatno lakše savladive pa je vožnja sigurnija i brža. Ne treba odbaciti ni efekt elastičnosti koje one pružaju zbog velikog volumena pa je vožnja udobnija.  U tubeless varijanti tako voluminozna guma može se voziti sa izuzetno niskim pritiscima pa je kontrola zavoja nemjerljiva u usporedbi sa tvrđim i užim gumama.

Druga prednost u odnosu na 29-ke sa širokim i velikim gumama je u olakšanju, zapravo omogućavanju izvedbi okvira se stražnjom suspenzijom. Primjer za to je Cube Stereo HPA 150 sa kotačima 27,5+, koji ima potpuno kompaktnu građu koja mu daje agilnost i vozne osobine potrebne za savladavanje agresivnih i teških terena. Njegovi kotači u promjeru su isti kao kotači 29“ s tim da su opremljeni gumama koje vozaču daju znatno već opseg kontrole na teškom terenu i pri većim brzinama. K tome, manji opseg obruča i kraće žbice tog kotača znače veću kompaktnost koja se očituje kao bolja kontrola kočenja, a trajnost kotača i otpornost na savijanje je također veća.

Na ovom mjestu se postavlja pitanje dokle ići, odnosno, treba li te prednosti tražiti i na kotačima 29“ sa gumama širine 3“?  Odgovor nije jednostavan, a sadašnja praksa kaže da je trenutni doseg sa širinom guma u toj klasi bicikala obavljen. Naime, 29-ke sa tako voluminoznim gumama imale bi znatno veću obodnu masu, što se u vožnji očituje kao tromost pri promjeni brzine, ubrzanju ili kočenju, svejedno. Eliminacioni trenutak je konstrukcija stražnje vilice za širinu kotača od 3“, što znači da bi ona morala biti dugačka, a bicikl bi bio trom i neupotebljiv na stazama. Idući problem je da bi takav bicikl bilo moguće napraviti samo sa okvirima veličine od 21“ na više, zbog kuta prednje vilice u kojoj bi kotač pri skretanju inače ulazio u prostor za  pedaliranje.  Dakle, Stereo 150 sa 27,5+ kotačima je maksimum mogućnosti u enduro i all mountain klasi, sa svim prednostima širokih guma i obje suspenzije.

Kad promatramo primjenu 27,5+ standarda u hardtail biciklima, nameće se primjer Cannondaleovog modela Beast of the East. Pojavljuje sa na tridesetu godišnjicu lansiranja svog istoimenog prethodnika koji je tada značio radikalni zaokret u ponudi, pa to očekujemo i od njegovog potomka. To je bicikl koji mjenja standarde po kojima su se hardtail bicikli snalazili na oštrim terenima. Zbog promjera kotača istim kao na 29“, ali sasvim drugačijih voznih osobina, ovaj bicikl otvara drugačije mogućnosti za savladavanje cross country terena. Velika kontaktna površina guma sa podlogom daje ogromnu kontrolu u svakoj prilici, pa su vožnje brže i agresivnije.

Adut Cannondalea oduvijek su okviri i vilice, a ovaj puta zbog specifičnosti potrebnog prostora za smještaj širokih kotača, Cannondale je napravio potpuno novi okvir sa AI (Asymetric Integration) oblikovanjem donjeg dijela okvira. Radi se o izmicanju pogona za 6mm u desnu stranu kako bi se dobio prostor za kotač , a da se pri tome ne utječe na q faktor, odnosno – pojednostavljeno -  na razmak između pedala. Okvir je napravljen u najboljoj maniri najboljeg proizvođača okvira, što govori o pažnji koju je Cannondale dao standardu 27,5+. Relativno uzak izbor od tri varijante opreme na ovom okviru, od kojih su sve vrlo ozbiljne, govori  o želji proizvođača da se obrati iskusnim i zahtjevnim vozačima koji traže proširenje mogućnosti. Novim i neiskusnijim vozačima Beast of the East će oprostiti greške zbog kotača koji odrađuju lakše sve podloge, pa će sigurnost u vožnji biti naglašena u odnosu na bicikle sa gumama od 2,1“ ili 2,3“, a osjećaj zadovoljstva i zabave veći.

U jednom od idućih nastavaka pozabaviti ćemo se detaljnim prikazima 27,5+ bicikala iz naše ponude, Cube Stereo 150 HPA i Cannondale Beast of the East.

Newsletter

Prijavite se na naš Newsletter i saznajte prije ostalih sve o ekskluzivnim ponudama, sniženjima i novostima u našoj ponudi.