Sekularni trend
Geneza brdskih bicikala se nastavlja. Prije gotovo desetak godina stidljivo je obilježena pojavom velikih kotača, 29-ki u carstvu 26-ica. Danas, kotači koji su bili jedno od velikih obilježja cjelokupne brdsko-biciklističke ponude odlaze u povijest.
Dobrobiti većih kotača su već provjerene, ali zanimljiv je uzrok koji je do njih doveo. Iako je ideja većih kotača na brdskim biciklima prisutna od početaka stvaranja trenda te vrste bicikala, nije zaživjela sve do pred desetak ili nešto više godina. Ljudi koji su lansirali mtb u komercijalnom smislu i dali ga čovječanstvu kao novi pojavni oblik bicikla počeli su stvarati brdski bicikl sa kotačima iste veličine kao današnja 29-ka, ali su odustali od njega iz čisto praktičnih razloga. Nisu mogli pronaći dovoljan izbor guma, a nešto kasniji ponovni pokušaji bili su ograničeni tržištem suspenzija koje je nudilo modele samo za već ustoličene kotače od 26 cola. Tržište je prolazilo kroz nevjerojatnu ekspanziju dvadesetšestica pa nije bilo potrebe za uvođenjem inovacija koje bi možda taj trend usporile.
Pitanje je, kako to da proizvođači nisu tako dugo iskoristili mogućnost proširenje ponude, ako se zna da je ponuda “gorivo” potražnje i profita? Jednostavno, potražnje za novim formatom nije bilo.
Globalno podizanje svijesti o okolišu i očuvanju zdravlja dovelo je do povećane upotrebe bicikala, kako u prometu tako i u rekreaciji, pa je srednja dobna skupina ponovno – nakon djetinjstva – sjela na bicikle. Generacija koja je preskočila brdski bicikl tražila je njegovu “blažu” varijantu koja bi ih ipak trebala bar emotivno podsjetiti na doživljaje na njihovim prošlim, starim biciklima. Proizvođači su odgovorili trekking i fitness modelima, biciklima na kotačima 28” kombiniranim s pogonskim grupama razvijenim za brdske bicikle, i oni su doživjeli ogroman uspjeh. To je bio signal da je došlo vrijeme za uvođenje velikih kotača u ponudu brdskih bicikala. Ovaj puta pokušaj je uspio, iako su vozne i tehničke premise u prilog većim kotačima poznate i nepromjenjene već dugi niz godina.
Razlog je sekularni trend, odnosno, generacijski rast ljudi. U posljednjih pedesetak godina ljudska vrsta je narasla, ljudi su viši i teži, ruke i noge su duže, a to je posebno vidljivo u adolescentskoj dobi, dakle kod onih vozača koji na mnogim tržištima čine znatnu grupu kupaca. Danas su ljudi u dobi od 18 do 30 godina za približno 1 do 4 centimetra viši od svojih djedova i očeva, pa se na njihovim biciklima ne osjećaju dobro. Takav trend rasta proučavan je kroz posljednja dva stoljeća i nije iznenađujući, osim možda u ubrzanju rasta i sazrijevanja u odnosu na protekla razdoblja.
To je razlog za zamjenu 26-ice u glavnoj ulozi, kotačima toliko većim da zadovolji tjelesne proporcije novih generacija. K tome, upotreba bicikla je tako raširena da je izbor 27,5” i 29” potreban kako bi ljudi nižeg i višeg rasta imali optimalni izbor.
Je li za nekoga primjereniji model sa 27,5” kotačima od onog sa 29”, ovisi uglavnom o visini vozača. Kako većina biciklista koristi bicikl rekreativno i u svrhu poboljšanja tjelesnog stanja, pri izboru svakako treba poštivati osjećaj udobnosti u vožnji. Netko se bolje osjeća na npr. većem biciklu iako je tjelesno primjereniji kotačima 27,5”, ali to je osjećaj kojeg svakako treba uzeti u obzir prilikom odluke. Važno je znati da će svi oni koji su stekli naviku brdskog bicikliranja na biciklima sa kotačima od 26” osjećati promjenu u vidu povećanja brzine, lakšeg savladavanja prepreka na stazi, a iznad svega bolju kontrolu bicikla u svim uvjetima koja proizlazi iz povoljnijeg težišta bicikla i vozača, naprosto stoga što je vozač “dublje” pozicioniran na biciklu.
Detaljan opis razlika i razloga za bicikl sa većim kotačima možete pročitati ovdje.