VITTORIA GRAPHENE – jedinstvena tehnologija proizvodnje guma

Datum objave: 10.12.2015

Graphene, novi oblik poznatog karbona, odabran je za strateški prioritet razvoja Europske zajednice. Ove godine EU je osigurala 10 milijardi Eura kako bi graphene izašao iz laboratorija i postao novi industrijski materijal. Pionir primjene u industriji je Vittoria, sa paletom Graphene guma za bicikle. Ali, kakve to veze ima sa bicikima?

U osnovi, graphene je jednostavan materijal. To je jedan sloj karbonskih atoma debljine 0,3 nanometara, milijun puta tanji od lista novinskog papira. Pa ipak, oko 150 do 200 puta je jači od čelika i približno 20% elastičniji. Proziran je i potpuno nepromočiv, i imati će utjecaj na 21. stoljeće kakav je karbon imao na prethodno, a čelik na devetnaesto stoljeće. Zato nije nikakvo čudo da su naučnici koji su ga proizveli na mančesterskom sveučilištu 2003.godine, Andre Geim i Konstantin Novoselov odmah bili nominirani za Nobelovu nagradu i viteški red.

Ali, kakve to veze ima sa bicikima?

Vittoria, pioniri korištenja graphena

Pojavili su se prvi proizvodi u biciklističkoj ponudi koji sadrže graphene. Product manageri u biciklistici slažu se da je graphene trenutno prihvatljiviji kao dodatak za poboljšavanje svojstava postojećih materijala a da će vrijeme i praksa pokazati kako će se upotreba razvijati u bliskoj budućnosti. O tome znanstvenik "Nacional graphene institute-a" u Manchesteru, Paul Wiper kaže:”Graphene može poboljšati svojstva poznatih mješavina materijala kao i umanjiti deformacije uzrokovane naprezanjem kada se dodaje u poznate materijale. Međutim, treba paziti na udio graphena jer, npr., 10 ili 20% udjela graphena u mješavinama dodati će nevjerojatnu krutost ali i krtost.”

Svoju vjeru u graphene Vittoria je iskazala već prije pet godina, odkada traje suradnja između njih i Directe Plus, proizvođača graphena. Plodovi su pred nama, Vittoria je probila led sa serijskom proizvodnjom guma i kotača od materijala oplemenjenim graphenom. Ispitivanja Vittoria Qurano kotača pokazala su da je uz dodatak graphena u karbonu ojačao osjetljivo mjesto a to je provrt za žbicu, kao i lateralnu krutost obruča za 30%. Jako je važna još jedna promjena na bolje: sposobnost provođenja topline dobivene kočenjem odvodi tu nepoželjnu energiju tako uspješno da nikad ne dosegne temperaturnu granicu na kojoj karbon pokazuje znakove dezintegriranja.

Dodati graphene u karbon nije jednostavno kao dodati šećer u kavu. Zato je Directa Plus razvila za Vittoriu graphen u formi malih pločica, tzv “nano-platela”debljine od dva do osam atoma, sa ciljem ravnomjerne raspodjele graphena u epoxy masi.

Vittoria je odavno vodeće ime u proizvodnji guma za cestovne bicikle, a sada je fokusirana i na liniju mtb guma. Prvi korak na tom putu je nabavka postrojenja za proizvodnju takvih guma, i to u tehnici 4C, dakle, postrojenje kombinira četiri zasebne gumene smjese tokom proizvodnje guma. Očekivano, stroj je dogačak preko 90 metara …

Koncept različitih gumenih smjesa u proizvodnji guma za bicikle nije novost. Najviši standard do sada je koristio tri smjese; tvrđu osnovu, nešto mekši centralni gazni sloj i još mekšu mješavinu za bočne dijelove dezena za bolje prijanjanje u nagibima.

U čemu  je tehnika 4C bolja? Taj process ostavlja bolji izbor tvrdoće gume za bazu i površinski sloj bočnog dezena kao i za centralni dio dezena, pa gume imaju znatno bolje performanse na terenu. Na primjer, tvrđi bočni dezen sa mekšom sredinom dati će odličan rezultat u zavojima, dok će mekša bazna guma sa tvrđim vanjskim slojem na sredini dezena poboljšati performanse kočenja bez kompromitiranja trajnosti gume.

4C tehnika nebi bila moguća bez korištenja graphena kao dodatka u smjesi. Ispitivanja nezavisne inspekcijske agencije u Finskoj potvrdila su tvrdnje Vittorie o poboljšanjima svih osobina tako izrađenih guma: veće brzine, bolje prijanjanje i drastično smanjenje mogućnosti deformacije dezena koje bi dovele do otpadanja ili otkidanja čepova sa vanjskog sloja.

 Vittoria Mezcal III

 Mezcal je namjenjen cross country terenima, izrazito niskog i brzog profila, postoji u 27,5”i 29”, u širini 2,25”.  Brzina, prijanjanje, zaštita protiv bušenja i trajnost, ova guma ima optimalni balans svih nabrojenih osobina, i to na visokoj razini. Osobina koja je ključna biciklistima-sportašima i svima koji svoje vožnje vezuju uz mjerenje vremena je otpor kotrljanju. Mezcal III je guma koja daje šansu za brza ubrzanja i lakše održanje viših brzina upravo zbog svoje konstrukcije koja omogućuje minimalna unutarnja naprezanja i gubitke. Mnogo je guma koje uz svoje ime vežu jednu ili najviše dvije poželjne osobine, ali uvijek na račun ostalih. Graphene u gumenoj smjesi Mezcal III gume omogućuje sve poželjen osobine, po prvi puta u industriji biciklističkih guma. Tko je upoznao vrijednost „obične“ Mezcal  gume biti će jako iznenađen sa Mezcal III: još lakša, s boljim gripom i znatno trajnija.

Morsa TNT

Morsa je agresivnija guma namjenjena enduro vožnjama, dolazi u oba standarda (27,5“ i 29“) i u širini 2,3” . Enduro profili osim povećane širine nude i bolje prijanjanje u ekstremnim terenskim uvjetima. Morsa TNT osigurava ogromno prijanjanje zbog otvorenog dezena sa prizmama oštrih rubova, toliko da je povoljan izbor čak i za DH vozače. Ako gravitaciju morate zamjeniti sangom mišića, Morsa pomaže konstrukcijom gume koja smanjuje otpor kotrljanju koji je najveći faktor gubitka pri ubrzanjima i održanju tempa.

Već samo ime gume Morsa TNT G Plus navodi TNT konstrukciju, što govori o mogućnosti upotrebe bez zračnice, uz sealent tekućine, i takav način upotrebe dati će najbolje rezultate. Jasno da je u svakom trenutku moguće voziti Morsu sa zračnicom, ali tada treba računati na nešto povećani otpor kotrljanja zbog trenja koje se javlja između nje i vanjske gume, kao i povećane obodne mase kotača koja utječe na ubrzanja i kočenja. Inače, zaštitu od bušenja Morsa G Plus proširuje i na cijelu dimenziju bokova što je za enduro vožnje važno.

Vittoria Corsa G Plus

Kod cestovnih guma, Vittoria je na odavno osvojeni tron postavila dva Graphene tubulara, Corsa i Corsa Speed  i istoimene polutubulare sa predikatom Open. Prepoznate globalno kao najbolji izbor sportaša, u Graphene Plus izvedbi imaju konkurenciju jedino u Rubino Pro gumama.

Dokaz vrijednosti Graphena u primjeni na gumama je Corsa G Plus. Karkasa te gume ima 320 TPI što povećava mogućnosti trakcije i udobniju vožnju, uz nešto povećani rizik od smanjenog životnog vijeka, uglavnom zbog nježnijih bokova. Izrađena u tehnologiji 4C, ova guma ima dva različita sloja gazne površine i dva sloja bokova kojima su osobine balansirane tako da guma pruža maksimalna vozna svojstva bez obzira na kvalitetu ceste, i to tokom dugotrajne upotrebe. Graphene u tim mješavinama daje toj gumi uz ta svojstva i trajnost, a to je izdiže od ostale ponude. Zaštitu od bušenja Vittoria je osigurala koristeći Corespun K, materijal obogaćen kevlarom. To je razlog što je Corsa G Plus uz sigurnost od ozljeda i dalje vozaču pruža potpuni osjećaj podloge po kojoj vozi, za razliku od mnogih drugih guma zbog zaštitnog sloja otvrdnu i izgube mogućnost visoke trakcije.

Nitko ne voli osvojiti drugo mjesto na utrci. Ako postoji mogućnost da se takav rezultat premosti, to je Vittoria G Plus.

Vittoria Rubino Pro IV

Rubino Pro IV u ponudi je u tri varijante, od trenažnih, super pouzdanih guma do laganih i bržih od kojih sve imaju jedan od sustava zaštite protiv bušenja.

Dobro poznati Rubino dobio je inačicu sa oznakom četvrte generacije. Poštujući nova saznanja o širini guma i njenom utjecaju na brzinu i trakciju, ponuda obahvaća modele u 25 i 28 mm širine. Slijedeća je podjela na Pro i Pro Speed varijante, od kojih je Speed široka 25mm teška svega 190 gr., a u širini 28mm teža za svega 45 grama! Sve varijante su izvedene u tehnologiji trostruke gumene smjese uz udio Graphena koji poboljšava vozne osobine u smislu veće trajnosti, smanjenog otpora kotrljanju, boljem držanju podloge i povećane brzine. Znači, osobina koja je označavala Rubino do sada – trajnost i neranjivost – sada je još izraženija i upotpunjena ostalim osobinama koje sada Rubino IV izdižu uz bok najboljim gumama u svijetu cestovnog biciklizma.