Zimske radosti
Kako dani postaju sve hladniji, odlazak na posao ili obavljanje drugih stvari biciklom postaje sve rjeđe. Da ne mora biti tako, govore nam podaci o padu učestalosti korištenja bicikla tokom zime u nordijskim zemljama od svega 15%!
Znači, oprema je presudna u nastavljanju bicikliranja bez obzira na vrijeme, u smislu prijevoza ili rekreacije, svejedno.
Često čujemo kako hladan dan nije ništa hladniji na biciklu nego pješice, ili dok cupkamo na tramvajskoj stanici čekajući tramvaj. Nije baš tako, jer gibanjem u struji zraka taj hladan zrak odvodi našu toplinu efikasnije, dakle, što se brže gibate, to je hlađenje jače. Pa, ni to baš nije tako ako govorimo o vožnji bicikla. Stvar se pomalo mjenja stoga što tijelo radi vozeći bicikl, a rad ljudskog tijela nije savršen pa prilično veliki dio uložene energije otpada na toplinske gubitke. Te gubitke ćemo osjetiti kao grijanje tijela (tokom zime spasonosno!) pa je bicikliranje po hladnoći zapravo rad koji proizvodi gibanje i zagrijavanje istovremeno. Upravo zato ćete se bolje osjećati vozeći bicikl nego čekajući tramvaj.
Dijelovi tijela koji imaju najveću površinu u odnosu na masu imaju najveće toplinske gubitke. Zato se najviše pažnje posvećuje zaštiti tih djelova, jer dok je tijelo, uključujući ruke i noge toplo, šake, stopala i lice znaju već biti hladne. Pogledati ćemo kako se možemo efikasno obraniti protiv neugodnosti zimskih dana u vožnji i uvjeriti se da se ne trebamo odreći jednostavnosti kretanja gradom biciklom niti se odreći vikend izleta samo zato jer nije toplo.
Noge, stopala
Kako su stopala dio koji se hladi najbrže, potrebno ih je izolirati dobrim zimskim čarapama i cipelama koje podnose vjetar i hladnoću. Namjeravate li se voziti često tokom zime, preporuka je da nabavite zimske biciklističke cipele kako biste pojednostavili pripreme i očuvali ugodu i zdravlje.
Ako će vožnje biti povremene, standardna „zimska oprema“ su navlake za cipele koje mogu biti deblje ili tanje, izbor zavisi od osobnih prohtjeva i klimatskih prilika. Ako se smoče one će propustiti dio vode, ali će noga ostati topla, pa osjećaja ozeblosti neće biti.
Ruke
Kao i stopala, ruke su na udaru vjetra ili padalina, pa je toplinska zaštita obavezna, kako za zdravlje tako i za sigurnost vožnje. Izbor rukavica je ogroman i toliko raznolik da je nemoguće ne pronaći par koji će vas usrećiti. Važno je da rukavice ne budu tijesne jer će sloj zraka oko ruku odlično pomoći izolaciji i spriječiti znojenje.
Rukavice koje mi nudimo su dizajnirane za učestalu upotrebu, pa ako i dođete navečer sa mokrim rukavicama, do slijedećeg će jutra biti suhe i spremne za novu vožnju. Za osjetljivije ruke preporuka je kupnja rukavica koje imaju dodatnu vodonepropusnu navlaku preko prstiju ako dođe do kiše ili snijega.
Glava
Glavu treba štititi od hladnoće, pogotovo lice i oči. Štićenjem lica zaštititi ćemo sinuse, komplicirani splet šupljina u kostima oko nosa koji neugodno reagira ako se pothladi, izaziva glavobolje i podražava bolove koji su u glavi uvijek neugodni. Tome služe maske koje treba nositi na dužim vožnjama ili ako nas ulovi snijeg i vjetar.
Štićeno lice ujedno i grije zrak koji udišemo pa je osjećaj hladnoće manji a maske prekrivaju i nos pa smo ujedno riješili i pothlađivanje koje je među prvim alarmima zimskih vožnji. Zaštita očiju od hladnog zraka je važna kako biste spriječili suze i očuvali jasno vidno polje.
Ako vas ulovi zimsko sunce u zasniježenom krajoliku, leće sa crvenim ili narandžastim lećama prigušiti će plavi spektar koji je u tim okolnostima prevladavajući pa će slika ostati kontrastna i bez neugodnih odbljesaka.
Potkape su izuzetno korisne i pristaju ispod vaše kacige ne mjenjajući joj veličinu. One zaustavljaju vjetar i izoliraju glavu od „propuha“ koji nastaje zbog otvora na kacigi.
Nepromočiva navlaka za kacigu donijeti će vam barem dvije dobrobiti: njena signalna boja povećati će vašu vidljivost u prometu, a ako vas ulovi kiša ili snijeg, glava će ostati suha i topla.
Tijelo
Kod zaštite tijela treba pripaziti na dvije glavne stvari. Prva je: oblačite se isto „debelo“ kao i za pješačenje, samo sa drugom odjećom. Pretjerate li u količini odjeće, (jer nemate onu sportsku ili mislite da ćete se smrznuti!) vrlo brzo ćete imati ledene ruke i stopala, a tijelo će vam prokuhati. Sjetiti se da radite i grijete sami sebe, odjeća samo treba sačuvati tu energiju.
Drugo je pravilo da se obučete slojevito, pa ako i dođe do pretjeranog zagrijavanja, radije skinite dio nego da se uznojite, jer mokra koža gubi toplinu neusporedivo brže od suhe (zato se znojimo).
Da bismo uspjeli postići optimalnu izolaciju i održati princip slojevitosti, koristimo odjeću namjenjenu sportu načinjenu od biranih materijala posebnih svojstava. Potkošulje koje odvode znoj s kože na svoju vanjsku površinu, preko nje majica koja to isto radi prema jakni, i jakna čiji membranski materijal odvodi tako dopremljenu vlagu na površinu. Rezultat je vrlo lagana i fleksibilna odjeća koja čuva energiju koju tijelo proizvede u radu.
Zimske biciklističke hlače su nezaobilazni dio zimske opreme jer izoliraju noge i donji dio tijela, što je važno zbog bubrega koji ne vole biti ohlađeni.
Za one koji imaju osjetljiva koljena ili voze u vjetrovitim predjelima, uputno je da nabave modele sa Vintex materijalom na prednjoj strani hlača. Najbolja izolacija uz jednosmjernu propusnost tako osigurava disanje tijela ali i nepropusnost za vjetar.
I, ne zaboravite da su zimski dani znatno kraći, a vidljivost u prometu je od životne važnosti. Podsjetite se na načine povećanja sigurnosti ovdje.