Vodič za kupnju cestovnih bicikala

Što je cestovni bicikl?

Želite voziti duže udaljenosti i biti brži? Za vas je cestovni bicikl!

Termin “cestovni bicikl” odnosi se na lagani, aerodinamički bicikl kojem je osnovna namjena duža vožnja po cestama. Prepoznati ćete ga po kotačima sa oznakom veličine 700C, uskim i tvrdim gumama, specijalnom savinutom volanu koji udovoljava zahtjevu aerodinamičnosti, krutom i laganom okviru i prenosu koji nudi izbor do 30 brzina.

Lakši, brži i efikasniji od brdskih bicikala, udobniji za duge relacije, cestovni je bicikl idealan izbor za fitness, utrkivanje, biciklističke ture ili čak i prijevozne svrhe.

Saznajte više o razlikama među cestovnim modelima, različitim materijalima za njihovu izradu, informirajte se o činjenicama prije odluke o kupnji kojeg od njih, kao i posebnostima takvih modele za žene.

Vodič za kupnju cestovnog bicikla

Koji model je vaš pravi izbor?

Različiti modeli cestovnih bicikala dizajnirani su kako bi zadovoljili razlike u zahtjevima vozača; od super krutih trkaćih mašina do udobnih modele za ture, od početničkih kompromisnih modela do vrhunskih karbonskih alata za borbu protiv sekundi. Dakle, pravi cestovni bicikl za vas nije samo odraz financija, to je odgovor na zahtjeve koje pred njega postavljate i kakve vožnje planirate.

Cestovni modeli namjenjeni rekreativnim i sportskim entuzijastima daju prvenstvo maloj težini i efikasnosti pedaliranja pred udobnošću. Oni trebaju svaki djelić vaše snage pretvoriti u efikasni pokret i brzinu, a to čine tako da imaju krute okvire povećane duljine, niskog prednjeg kraja, strmih kuteva okvira kako biste mogli imati položenu poziciju do volana koji je uvijek ispod visine sjedala. Mogli bismo ih nazvati „trkaćim bicikima“ koji stoga odgovaraju sportskim i iskusnim vozačima.

Suprotno njima, modeli za lakšu rekreaciju ili fitness nemaju sportsku notu, njihov naglasak je na udobnosti i praktičnosti potrebnoj onim vozačima koji ga žele zbog užitka a ne zbog borbe sa štopericom. Opuštenija geometrija dozvoliti ća uspravniju poziciju po cijeni aerodinamike, ali to je upravo ono što njihovi korisnici žele. Okviri će biti sa širim i nešto duljim vilicama kako bi u njih stale šire i udobnije gume, imati će i predviđena montažna mjesta za blatobrane i nosač tereta. Dakle, spoj mogućnosti svakodnevne upotrebe, udobnosti  i brzine, onda kada je želite.

Odluka o prvom cestovnom biciklu

Pri odluci o kupnji svog prvog cestovnog bicikla trebate voditi računa o nekoliko činjenica. Prije svega, potrebno je steći uvid u vlastite želje i ambicije: jeste li na početku sportskog biciklizma ili želite provoditi vrijeme u fitness vožnjama, izletima po okolici, čak potegnuti do mora ili na višednevni izlet sa prijateljima? Većina početničkih modela sa lakoćom će zadovoljiti ove druge uvjete, iako je broj modela koji su napravljeni za amaterski sportski biciklizam svakom sezonom sve opširniji i bolji.

Kod cestovnih modela izuzetno je važno pažljivo odabrati veličinu bicikla, pa je preporuka da dobro proučite tablice veličina koje objavljuje pojedini proizvođač i da se detaljno konzultirate pri kupnji u trgovini.

Često određeni modeli izlaze na tržište sa razlikama u izboru komponenti. Pažnju trebate usmjeriti prema izboru pogonskog lančanika i odluci želite li trostruki ili –klasični-dvostruki pogonski lančanik. Pri tome razmislite o cestama na kojima planirate voziti, za kupce na brdovitim područjima preporuka je da izaberu one sa tri lančanika kako bi imali više brzina i šansu da se izbore za lakše savladavanje čestih uspona.

Pri prvom susretu sa cestovnim modelom i odluci da ima dvostruki pogonski lančanik, savjet je da izaberete „compact“ verziju sa manjim brojem zuba, što je danas gotovo standard, a velika je ustupka rekreativnim i amaterskim vozačima.

Bilo bi svakako poželjno da se usmjerite na kupnju modela koji imaju karbonsku prednju vilicu i karbonsku cijev sjedala kako biste osigurali upijanje vibracija koje u dugim vožnjama postaju neugodne i zamorne.

Pažnju zaslužuju i kotači koji su osjetna stavka u kvaliteti vožnje. Spoj krutosti i udobnosti, trajnosti i male težine je ono što tražite: budite sigurni da su gume na njima solidne kvalitete, širine od 23 do 25mm, iako i one do 28mm  širine daju velike brzine uz povećanu udobnost na koju treba paziti obzirom da računate na vožnje koje traju više sati.

Materijali za okvire

Okvir je osnova i karakter svakog bicikla, a to je posebno osjetno na cestovnim modelima. Napredak tehnologije i snižavanje cijena među naprednim materijalima znači da je tržište jako dobro opskrbljeno odličnim okvirima već i na početnim modelima ponude. Većina takvih okvira je aluminijskih, manje je karbonskih, a čeličini i titanski okviri su rijetkost.

Aluminij

  • Sve povoljnija ekonomski, to je legura koja nudi optimalan spoj cijene,dugotrajnosti i voznih osobina. Lagan, krut i čvrst, aluminijski okvir u početnom cjenovnom razredu je nezamjenjiv osnovni materijal. Naprednijim tehnologijama iz te se legure danas rade okviri koji voznim osobinama prate karbonske pa su ponekad i prvi izbor iskusnih vozača.

Karbon

  • Bicikli na pro utrkama redom su izrađeni na karbonskim okvirima. Razlog je njegova mala težina, krutost i čvrstoća, ali za razliku od alu okvira, karbonski okviri imaju sposobnost upijanja vibracija, pa uz efikasnost nude istovremenu udobnost i mirnoću koja je itekako potrebna u učestalim vožnjama dugim po nekoliko stotina kilometara. Napretkom i pojeftinjenjem tehnologije izrade, karbonski okviri pojavljuju se na cjenovno sve prihvatljivijim modelima, pa je to opcija koju treba svakako razmotriti.

Čelik

  • Materijal koji nudi nedostižnu udobnost i izbor je onih vozača koji će žrtvovati efikasnost i malu težinu a dobiti elastičnost i udobnost. Na žaljenje tradicionalista, taj materijal gubi utakmicu sa modernijim materijalima, jer danas samo poneki od proizvođača izrađuju ekskluzivni čelični okvir sa retro opremom, u slavu bivših vremena. 

Titan

  • Lagan, čvrst i podatan, titan nudi obilje udobnosti uz cijeli splet komplikacija pri izradi okvira koja postaje komplicirana i skupa. Obzirom na potpunu neosjetljivost na atmosferilije, titanski okvir zadržava vozne osobine i ne bilježi zamor dugi niz godina. Ako želite „bicikl za cijeli život“, to je vaš izbor.

Tradicionalna ili kompaktna geometrija?

Svi nabrojeni materijali mogu biti skrojeni u tradicionalnoj ili kompaktnoj geometriji koja se najčešće zove „sloping“, prema kutu horizontalne cijevi koja ima pad u smjeru prema stražnjem kraju okvira. Kompakt okviri su stoga niži i lakše ih je „zajahati“, težište im je nešto niže a imaju i povećanu krutost zbog kraće okomite cijevi. Izbor između te dvije osnovne geometrije je odluka vlasnika jer na obje pozicija je ista. Klasični, tradicionalni okvir je u pravilu udobniji zbog duže cijevi ispod sjedala, ali udobnost okvira ipak će u praksi ovisiti o mnogim drugim faktorima (materijalu, kutevima, kotačima itd.)

Važno je znati da je, pri mjerenju okvira kako biste ustanovili svoj izbor, potrebno utvrditi kote koje veličinu određuju, a one su bitno različite ako mjerite dva bicikla, jednog u tradicionalnoj a drugog u sloping geometriji. Najpouzdanije pri tome bi bilo konzultirati skice geometrije koje prate određenog proizvođača, a zatim konzultirati stručno osoblje u trgovini.   

Ženska geometrija za cestovne modele

Razlike u tjelesnim proporcijama žena i muškaraca diktiraju i razlike u geometriji za ženske modele. Oni imaju kraće okvire, obzirom da žene, za razliku od muškaraca iste visine imaju duže noge, dakle, i kraći torzo. Volani na ženskim modelima su uži kako bi pratili tipično uža ženska ramena, a sjedala su kraća i šira, prilagođena anatomiji žena.