Vodič za kupnju električnih bicikala

Što su električni bicikli?

To su bicikli koji snagu vozača upotpunjuju dodatnom snagom elektro-motora. Osnovna podjela je na dvije kategorije, prva-koja polako iščezava  iz više razloga-su potpuno elektrificirani bicikli i mogu se kretati bez pedaliranja; druga, dominantna je grupa PEDELECA, bicikala na kojima elektro pogon pomaže vozačevom pedaliranju olakšavajući tako kretanje. Ideja je rođena kako bi se onim osobama koje iz nekog razloga nisu u mogućnosti voziti bez dodatne fizičke pomoći omogućilo kretanje biciklom. Međutim, pokazalo se da je takvo rješenje ono koje je masovno prihvaćeno jer ubrzava, olakšava i proširuje opću upotrebu bicikla u svijetu i zauzima sve veće mjesto prevoznog sredstva u ekološki opterećenim okolnostima.

Relativno kratka povijest takvih bicikala pokazala je da opstaju oni koji imaju motore smještene centralno, a što su bolje prihvaćeni, to su sličniji po voznim osobinama biciklima bez motora. Tehnologija laganih motora i baterija je omogućila industriji da e-bicikli postanu djelom i rekreativne a ne samo gradske kategorije bicikala. Vodeći proizvođači bicikala, vođeni potrebama tržišta tako su osmislili do jučer nemoguće bicikle, pa pedelec tehnologiju možemo sresti na velikom broju brdskih bicikala u sportskoj konfiguraciji i sa full suspension okvirima. To znači da su strmi planinski usponi ili drugi tereni na koje niste išli biciklom jer su bili teško savladivi danas na dohvat ruke, baš kao i odlazak na posao u udaljenom kvartu.

Detaljan prikaz osobina Bosch i Shimano komponenti za e-bicikle možete pročitati u našem blogu.

Kakav e-bicikl mi treba?

Pri odabiru modela e-bicikla, do odluke ćete stići na isti način kao i kod kupnje brdskog, gradskog ili trekking bicikla. Osnovno pitanje je namjena, pa kad se odredite u neko od funkcionalnih područja korištenja bicikla, sve je lakše. Pitanje izbora motora, iako se čini najvažnijim, zapravo je unaprijed riješeno: renomirani proizvođači sa kojima surađujemo, biraju motore prema tipu bicikla, tako da optimiziraju bicikl kao konačni proizvod.

Pedelec, ili e-bicikl nove generacije raspolaže još jednom osobinom koja ga izdvaja iznad bicikala bez motora. Radi se o upravljačkom računalu koje nudi do jučer neslućene osobine praćenja kretanja, praćenja osobina vozača u vožnji, snalaženja u prostoru posredstvom GPS sustava i mogućnosti komuniciranja putem pozivosti sa vašim mobitelom, kod naprednijih modela. Sve navedene podatke u pravilu možete koristiti i nakon vožnje eksportiranjem u vaše kućno računalo, a zatim ih koristiti kao bilježenje kretanja, napretka u kondiciji i snazi, pa sve do objava prijeđenih puteva na portalima koji razmjenjuju zanimljive itinerere i tako proširuju biciklističku rekreaciju dajući vam mogućnost okupljanja u nove grupe i skupne vožnje. 

Ostaje pitanje izbora baterije koje ponekad može imati značaj, iako se i o tome vrlo pomno brinu proizvođači. Na kraju, kao dio europskog, naše je tržište usvojilo propise i standarde o pedelec biciklima.

Gradski modeli e-bicikla 

Namjena gradskog bicikla je prijevoz vozača i njegovih stvari u prometnim uvjetima. Obzirom da imaju snažne motore, ti bicikli u pravilu ne pate od potrebe za lakoćom pa to otvara mogućnosti za solidnijom opremom koja je teža i stoga manje prihvatljiva na običnim biciklima. Nosači tereta, nogari ili osvjetljenje sa dinamo –glavčinom zato su standard koji u prometu olakšava život i podiže razinu sigurnosti.

Ostale komponente u pravilu su usklađene sa visokom razinom voznih osobina, pa su kočnice hidrauličke, mjenjači često sofisticirani sa internim mahanizmom, a ako je mjenjač vanjski, onda je visoko rangiran na ljestvici vrijednosti i pouzdanosti.

Rekreativni i sportski modeli

Hardtail

Većina modela u rekreativnoj namjeni su hardtail (HT) konstrukcije, dakle, sa krutom stražnjom vilicom i suspenzijskom prednjom. Skepsa oko težine i opterećenja motorom i baterijom raspline se onog trenutka kada sjednete na neki od brdskih e-bicikala na terenu. Imate li namjeru ili želju obilaziti veća područja premrežena stazama i brdskim putevima, uz e-mtb  to ćete i moći. Određivanje veličine i odabir konkretnog modela trebao bi biti vođen istim razmišljanjima kao i za brdski HT, uz saznanje da će odvožene udaljenosti biti više nego dvostruke i to na terenima koje ste zbog kondicione ili fizičke nespremnosti izbjegavali.

Okviri za brdske modele e-bicikala u ogromnoj većini su aluminjski jer su vozna svojstva i trajnost alu okvira novim tehnologijama obrade dotjerana do savršenstva. Ponuda postoji i sa modelima na karbonskoj osnovi, ali vrijednost tih primjeraka može biti opravdana samo najvišim zahtjevima i željom za posjedovanjem apsolutnih vrhunaca u proizvodnji bicikala.

Full suspension

Mnogo je ljubitelja adrenalinskog brdskog biciklizma najčešće zakinuto na svojoj glavnoj rekreaciji jer AM (all montain) bicikle treba najprije popeti na početak neke duge i atraktivne staze koja je njihova sreća. Često udaljene od naselja, locirane u sredini neke planine ili brdovitog područja, one tako mnogima postaju nedostupne. Ako ste se prepoznali kao protagonist ove tvrdnje, onda je nabava FS brdskog bicikla vaš spas. Kako je po svojoj prirodi takva rekreacija cjelodnevna, pri odluci o izboru modela pazite da kupite model koji će nakon dana vožnje imati struje da se uz pomoć motora dovezete i  do kuće. Za to trebate bateriju kapaciteta 400 ili 500 Wh, što je dovoljno za gotovo 100 km vožnje.

Prema već unaprijed stečenom iskustvu ili na osnovi tjelesnih predispozicija trebate se odlučiti za platformu na bazi veličine kotača i hoda vilica. Pokretljivost i bolje snalaženje na tehnički zahtjevnijim terenima dobiti ćete na verzijama manjih kotača (27,5“), a brže, prostranije i udobnije vožnje doživjeti ćete na 29-kama. Hodovi suspenzija potrebni za AM vožnje kreću se između 120 i 140 mm, a izbor se uglavnom zasniva na procjeni terena i količini tehničkih strmina i zabave koju priželjkujete.

Nećemo pretjerati ako veličinu 27,5+ u pedelec varijanti nazovemo avangardom brdskog biciklizma. Stil vožnje i ponašanje na terenu isto je kao sa klasičnim FS 27,5+ modelom, ali pogodnosti motora pretvaraju taj bicikl u svemoguće vozilo za teren. Nema nit jedne opaske koju bismo naveli, ili niti jedne ograde koja stoji između nekoga tko želi taj bicikl i kupnje.

Trekking modeli e-bicikala

Izletnički bicikli u električnoj varijanti omogućiti će vam da provedete dan na udaljenoj destinaciji.

Odabir treba biti vođen odgovorima na pitanja o izboru veličine i oblika okvira; izboru sustava stražnjeg mjenjača; izboru kapaciteta baterije i izboru kočnica.

Okviri

Okviri u ponudi e-modela imaju tri forme, od kojih su dvije sa okvirima koji se kolokvijalno pripisuju ženskoj upotrebi. Ako planirate kupiti e-bike za obiteljsku upotrebu, kad-tko-treba, onda je preporuka za easy entry dizajn. Ime mu sve govori, a pogotovo je zahvalan imate li u obitelji i starijh članova. Ti su okviri niski i ergonomski optimalni, ali nisu predviđeni za krajnja opterećenja.

Kanite li ići biciklom na zaista dugo putovanje, što bi trebao biti put od mjesec dana po mješanim podlogama (asfalt, bijela cesta, zemlja i slično) preporučili bismo vam ipak okvire sa spuštenom cijevi za žene, i klasični muški okvir za muškarce. Takav izbor podrazumijeva opterećenje bicikla koje je dvostruko veće od normalnoga, i bilo bi ga pogrešno shvatiti  kao ograničenje za normalnu čvrstoću easy entry okvira.

Pedelec modeli u trekking obliku imaju bateriju smještenu na stražnjem nosaču upravo zbog različitih okvira. To znači da je taj nosač izvrsna konstrukcija za bisage koje su svakako preporuka za izletničke vožnje.

Okviri od aluminijskih cijevi su optimalan izbor zbog povoljnih voznih osobina, trajnosti i robusnosti.

Izbor mjenjača

Izbor sustava mjenjača trebalo bi donijeti na procjeni trasa na kojima će bicikl živjeti. Za ravnije terene i vožnju po uređenim putevima preporuka je za interne mjenjače sa 7, 8 ili više brzina što je svakako dovoljno za sve cestovne uspone (uz motor) i bez obzira na opterećenje prtljagom. Naprednija i skuplja varijanta internog mjenjača u stražnjoj glavčini ima znatno širi prijenosni opseg pa je takav model čak nadmoćan u terenskim mogućnostima u usporedbi sa vanjskim mjenjačima.

U kontekstu trekkinga, jedina prednost vanjskih mjenjača je slučaj bušenja stražnje gume. Gotovo uvijek je takav defekt jednostavnije i brže riješiti  ako je glavčina bez mjenjača u sebi i nema spoj sa kablovima ručice mjenjača, a ponekad i kočnice.

Baterije

Imate li na umu vožnje od stotinjak kilometara, preporuka je za izbor modela sa baterijom kapaciteta 500 Wh, a kraće vožnje podmiriti će i ona od 400 Wh. Idete li na put, punjač će morati sa vama...

Kočnice

Trekking bicikli često nose neke terete koji u određenim trenucima, npr. pri dužim spustevima, kada je potreba za kontrolom brzine itekako bitna, opterećuju kočnice i otežavaju kontrolu brzine. Ako su takve vožnje na vidiku, preporuka je za izbor bicikla sa disk kočnicama, i to svakako hidrauličkim.  To je pogotovo važno u slučaju kiše kada kočnice koje koče na obručima imaju dva lošija momenta: odgoda djelovanja i ubrzano trošenje gumica kočnica. Ako niste pobornik disk kočnica svakako prepručamo hidrauličke kočnice zbog ogromne snage kočenja uz lagane pritiske na ručice.