Vodič za kupnju triathlon bicikala

triatlon bicikli

Vodič za kupnju triathlon bicikala

Triatlonski, ili kronometarski bicikli su dizajnirani prema zahtjevima usko specijaliziranim za te vrste natjecanja u kojima pojedinac ili tim mora prijeći relativno kratku i u pravilu ravnu  stazu u najkraćem vremenu. Na tom putu gotovo da nema taktike ili drugih načina osim čiste snage.

Tako vožen lov na djelove sekunde u kojima se često kreće poredak natjecatelja, traži i bicikle koji su iskorištenju snage posvećeni svakim svojim detaljem. Stoga su triatlonski, odnosno kronometarski bicikli superkruti aerodinamični bolidi na kojima se ne gleda težina u gramima,a  udobnost koja krasi druge oblike cestovnih bicikala ovdje nema vrijednosti.

Ova konfiguracija bicikala potekla je kao odgovor na zahtjeve kronometarskih vozača, ali je zbog srodnih zahtjeva i uvjeta utrke prihvaćena kod tratlonaca. Oni se, doduše, često snalaze sa „normalnim“ cestovnim biciklima uz dodatak aero volana, što je dobra zamjena uz (jedino) ekonomsko opravdanje. Nabava ovakvog bicikla trebala bi imati zato opravdanje u ozbiljnim  rezultatskim namjerama  i ambicijama.

Saznajte zato nešto više o specijalnim kronometarskim modelima prije odluke o kupnji takvog specijalnog bicikla.

Koji kronometarski model vam odgovara?

Prije svega, razmislite imate li potrebe za ovako usko specijaliziranim biciklom, jer najkrući mogući okviri, aero pozicija, specijalni volani, visokoprofilni kotači i specifični način disanja na tim biciklima neće vam dozvoliti da ga koristitie kao druge cestovne bicikle.

Imate li povremenu potrebu za profilnim aero biciklom, poslužiti će i vaš cestovni model ako mu dodate nekoliko detalja kako biste bu popravili aerodinamičnost: aero nastavci za volan, aero kotači, aero kaciga i kombinezon od likre kao i navlake za cipele pomoći će više nego dovoljno.

Ali, imate li rezultate kojima nedostaje baš dio koji vam osigurava kronometarska pozicija, dobiti ćete je samo na ovim bicikima. Upravo tako, aerodinamički efekt koji ostvaruje vozač ovakvog bicikla dobiva se drastičnim smanjenjem otpora zraka na vozaču a manje na biciklu. Pozicija vozača koju daje kronometarski bicikl osigurava vozaču da u aerodinamički povoljnoj silueti daje maksimum snage u dužem vremenskom razdoblju. Stoga su oni ipak znatno bolja varijanta za takva natjecanja od adaptiranih normalnih cestovnih modela. K tome, upravljanje biciklom osigurano je u potpunosti iz aero pozicije korištenjem posebno dizajniranih ručki kočnica i mjenjača kao i njihovom drugačijem položaju.

Obzirom da svi modeli ovih bicikala služe jednom istom cilju, kod nabave važi staro pravilo: što skuplje-to bolje. Raspon u materijalima za okvire, izbor kotača, komponenti i opreme  znači i razinu osposobljenosti bicikla da bolje obavi zadatak. 

Kronometarski modeli: analiza

Geometrija okvira

Razlika u geometriji u odnosu na cestovni bicikl očituje se u kraćem okviru i kraćem razmaku između kotača, strmijem kutu vertikalne cijevi i kraće čeone cijevi kako bi vozač bio niži u poziciji za pedaliranje. Uz to što smanjuje siluetu vozača i bicikla, ova pozicija omogućuje vozaču bolje iskorištenje snage pedaliranja zbog odnosa pozicije kičme i ključnih mišića.

Ovu tvrdnju ne treba miješati sa udobnošću, jer kronometar od vozača traži maksimum snage na uglavnom ravnoj trasi i na kraće vrijeme (većina natjecanja unutar jednog sata!), pa udobnost nije na popisu potreba.

Materijali za okvire

Potreba za malom težinom i ogromnom krutosti okvira diktira upotrebu aluminija ili karbona. Cijevi su najčešće aerodinamičkog presjeka kako bi se itopr zraka smanjio zbog što manjih površina izloženih zračnim strujama.

Komponente
Proizvođači ovih mašina obilato provode ispitivanja u aerodinamičkim tunelima kako bi njihovi bicikli imali što manji otpor zraka u kretanju. Rješenja koja vode u tom smjeru su razna, od aerodinamički profiliranih cijevi okvira, cijevi sjedala, kotača koji iskorištavaju zračne turbulencije da bi bili brži, specijalno diazjniranih komada opreme i komponenti. Najveća „zračna kočnica“ je tijelo vozača, pa je potrebno naučiti voziti aero bicikle sa laktovima unutar siluete kako bi se smanjio otpor zraka. Poseban napor ulaže se u ispitivanje tkanina i materijala za šivanje kombinezona koji klize kroz zrak, aerodinamički oblikovanih kaciga i navlaka za cipele, kao i rukavica.

Komponente prijenosa odražavaju intenciju bicikla i biciklista da održe što višu brzinu tokom natjecanja, pa su često pogonski lančanici veći od onih na normalnim cestovnim biciklima.